Ekologické chování je u obchodních řetězců výjimkou

10.12.

Ekologické chování je u obchodních řetězců výjimkou

Ekologické chování je u obchodních řetězců výjimkou

Ekologicky šetrné chování je pro nejvýznamnější obchodní řetězce v Česku zatím spíše neznámým pojmem. Zlepšení přitom nechystá ani polovina z nich. Nahrazování PVC za bezpečnější plastové obaly u potravin; sytém třídění odpadu pro zákazníky či nákupní tašky z ekologicky šetrných materiálů jsou ve většině obchodů naprostou výjimkou. Pouze zpětný odběr článkových baterií a prodej nápojů ve vratných lahvích jsou dvěma z mála ekologických opatření, na něž většina řetězců v Česku již přistoupila. Vyplynulo to z ankety sdružení Arnika, které oslovilo 11 společností provozujících na území České republiky síť obchodních řetězců s potravinami. Změnu přitom nechystá ani polovina firem, které se do ankety zapojily. Společnosti Billa, Coop centrum a Interspar průzkum Arniky ignorovaly. Nejhůře v anketě dopadla společnost provozující síť obchodů Plus-Discount, která odpověděla na většinu otázek záporně. Svým zákazníkům dosud nenabízí ani možnost zpětného odběru baterií. Naopak nejlépe si vedly společnosti Tesco a Ahold (provozovatel prodejen Albert a Hypernova). Oba řetězce kladou důraz na ekologii – i když v rozdílných oblastech. Tesco jako jeden z prvních obchodních řetězců v ČR začalo nabízet svým zákazníkům tašky z přírodního materiálu – juty. Ve svých prodejnách také postupně zavádí takzvané recyklační body a pracuje na snižování spotřeby energie a také emisí spojených s dopravou zboží. Ahold pro změnu postupně upouští od používání PVC jako obalového materiálu u potravin prodávaných pod jejich privátní značkou. Doposud se jim povedlo nahradit obaly z PVC u červeného masa. Trojici na pomyslném stupni vítězů doplňuje obchodní síť Globus, která alespoň někde umožňuje zákazníkům třídit odpad, nabízí tašky z přírodně šetrných materiálů a jako ve většině obchodů je zde možné vrátit vybité baterie či zakoupit některé nápoje ve vratných skleněných lahvích. „I když výsledek ankety je spíše zklamáním, máme radost, že alespoň některé obchodní řetězce již pracují na konkrétních opatřeních, jak svůj přístup k životnímu prostředí zlepšit. Patří mezi ně Albert, Hypernova, Tesco a Lidl.,“ uvedla autorka ankety Ing. Miroslava Jopková, která v Arnice vede kampaň „Nehrajme si s PVC“. Tato anketa je podpořena grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.

Další zprávy z kategorie "Společnost"

22.3.

Senátoři podpořili petici Stop spalovně v Rybitví

Senátoři se přiklonili k všeobecnému názoru, že se nejedná o modernizaci.

Společnost celý článek
23.3.

Febiofest 2007 v pardubickém Grandu

Po velkém úspěchu loňského ročníku se Febiofest opět zastaví také v Pardubicích.

Společnost celý článek
25.11.

Lubomír Brabec: S kytarou v Antarktidě

Kromě svého nástroje přiveze však Mistr do Chocně i svoje fotografie.

Společnost celý článek
30.7.

Nový zámek: Letní maškarádu vystřídá Iron Fest

Pro děti bude 1. srpna připravena také stezka odvahy ve sklepních prostorách zámečku, kde budou příchozí moci hledat poklad.

Společnost celý článek
9.9.

Sbírejte tonery, pomůže tak postiženým

V Pardubickém kraji výtěžek na podzim převezme Denní stacionář Slunečnice.

Společnost celý článek
16.2.

Žamberk: městu hrozí pokuta 250 tisíc korun

Podle najmuté advokátní kanceláře se totiž město porušení zákona o veřejných zakázkách dopustit nemělo.

Společnost celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting