Stavbu jezů na Labi neblokují ekologové, ale sami rejdaři

12.3.

Stavbu jezů na Labi neblokují ekologové, ale sami rejdaři

Stavbu jezů na Labi neblokují ekologové, ale sami rejdaři

Diskusi o stavbě jezů na dolním Labi blokuje Ředitelství vodních cest (ŘVC), nikoliv ekologické iniciativy nebo ministerstvo. Tvrdí to sdružení Arnika ve své reakci na prohlášení Svazu dopravy, který označil postoj Ministerstva životního prostředí za extremistický. „Aby bylo možné se o splavnění dolního toku Labe vážně bavit, je potřeba dodržet zákon a zpracovat studii o vlivech na životní prostředí. Ředitelství vodních cest, které je povinno tuto studii zveřejnit, ale hraje již od roku 2005 mrtvého brouka a obviňuje kdekoho v okolí. Stále marně čekáme na to, kdy Ředitelství přestane diskusi o jezech blokovat a studii zveřejní,“ řekla Ing. Jana Vitnerová z Arniky. „Ministerstvo životního prostředí ani ekologické nevládní organizace nemohou v této fázi procesu do stavby jezů nijak zasáhnout, protože rozhodovací proces vlastně neprobíhá,“ říká právní expert Arniky Lukáš Matějka. „Podle zákona musí proběhnout expertní vyhodnocení vlivu velkých staveb na životní prostředí. Dolní tok Labe je navíc součástí evropské sítě vzácných přírodních oblastí Natura 2000. Ačkoliv tzv. proces EIA byl zahájen již v říjnu 2005, do dnešní doby ŘVC nedodalo nezbytné podklady týkající se právě vyhodnocení vlivů jezů na Naturu 2000 a proces tak fakticky neběží. Jestli tedy někdo zablokoval diskusi o jezech, je to právě Ředitelství,“ dodal Matějka. O tom, proč ŘVC studii dosud nepředložilo, lze jen spekulovat. Pravděpodobně se ale rejdařům nedaří navrhnout jez tak, aby nezničil unikátní biotopy a populace vzácných druhů živočichů, což je podle evropské směrnice o soustavě Natura 2000 nepřípustné. „Ministr dopravy Petr Bendl by se měl ptát Ředitelství vodních cest, proč již několik let mlčí a není schopno dodat expertní studii, která by umožnila pokračování diskuse o splavnění Labe,“ říká Kamil Repeš z děčínské pobočky Arniky. Záměr postavit jezy by znamenal likvidaci 24 druhů ohrožených rostlin a živočichů. Rejdaři, kteří nejsou schopní dodat podklady, jež vyžaduje zákon, tak mlží, aby odvrátili pozornost od vlastní nečinnosti. Podali například žaloby na stát, v nichž tvrdí, že stát je povinen zajistit dostatek vody v Labi, nebo kompenzovat lodním dopravcům ekonomické ztráty způsobené nízkou hladinou řeky. Podle Arniky nebyl záměr na splavnění řeky předložený před lety uskutečnitelný, protože odporoval zákonům. „Zákony platí pro všechny a pouze extremisté vymáhají jejich obcházení,“ dodala Jana Vitnerová. Problémy se splavností jsou i na německé straně. Nesouvisejí ale s neochotou státu, ale globálními změnami klimatu. Plány pro zlepšení splavnosti řeky jsou založeny na předpokladu, že Labe bude mít stejné množství vody jako v sedmdesátých a osmdesátých letech. V Labi je dnes ale daleko méně vody, než bylo před dvaceti lety, a podle odborníků se tento trend do budoucna ještě prohloubí. „Pět miliard investovaných do nového jezu by byly s největší pravděpodobností vyhozené peníze,“ vysvětluje Kamil Repeš. „Je totiž pravděpodobné, že řeka by nebyla splavná ani s tímto jezem, po němž dopravci tak hlasitě volají, protože dojde k dalšímu úbytku srážek a poklesu vodní hladiny. K dokonalému splavnění řeky by se musel nový jez postavit na každých padesáti kilometrech řeky. Pak by ale byla lodní doprava na Labi zřejmě nejdražším druhem dopravy na světě,“ dodal. S úbytkem vody v řece ubývá také zájem klientů o nákladní vodní dopravu. „Nákladní doprava po Labi se postupně stává spíše podnikáním pro sebe samé než lukrativním podnikem. Není úlohou státu takové podnikání uměle udržovat,“ shrnuje Vitnerová. „Ani v Německu lodní dopravci žádné kompenzace za nízkou hladinu vody v řece nemají,“ upřesňuje. Od plánů na stavby jezů, které by zlepšily splavnost Labe, již v Německu upustili, protože výstavba se ukázala jako příliš drahá a pravděpodobně ekonomicky nenávratná. Zdroj: Arnika

Další zprávy z kategorie "Společnost"

19.3.

Nová volební kandidátka posiluje lidovcům šance

Na druhé příčce zůstává jičínský zastupitel Jiří Vitvar a na třetí krajský předseda lidovců Jiří Veselý.

Společnost celý článek
12.12.

Domov u fontány uspořádal pro své klienty vánoční jarmark

Akce se zúčastnil také hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „Vánoční neděle Domova u fontány má vždy kouzelnou atmosféru, a proto se jí rád účastním. Těší mě, že Domov u fontány myslí také na druhé, a když může, tak pomáhá. Jsem velice rád, že jsem se mohl osobně setkat s rodinou Novotných ze Svítkova a předat jejich malé Elišce dárek, který ji snad udělá pod stromečkem radost,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Společnost celý článek
30.9.

Město podpořilo dotacemi nemocnici a LDN v Rybitví

Léčebna měla do této chvíle k dispozici dva sanitní vozy, přičemž jeden z nich zakoupila jako již starší vozidlo. „Oprava staršího vozu by byla neekonomická a zbývající sanitní vůz nedokáže pokrýt požadavky všech pacientů. Město navíc nedisponuje podobným zařízením pro dlouhodobě nemocné, i proto jsme se tento záměr rozhodli podpořit,“ podotýká náměstek Rychtecký.

Společnost celý článek
24.8.

Na snížení platů ve školství doplatí i studenti

Královéhradečtí lidovci v čele s Jiřím Veselým proto razantně odmítají toto plánované snížení peněz.

Společnost celý článek
19.5.

Línek opět vede KDU-ČSL v Pardubickém kraji

„Podrobně jsme hodnotili naše působení ve vládě, ale i v krajské koalici. Diskutovali jsme změny v krajském zdravotnictví, či financování sociální péče a skloňovaná byla i realizace R35 a přivaděčů,“ shrnuje hlavní věcná témata předseda Línek.

Společnost celý článek
22.1.

Aglomerace schválila další projekty a ambiciózní plán výzev pro letošní rok

Aglomerace v současné době usiluje také o změnu své Strategie. Mezi nejdůležitější body patří navýšení částky o 200 milionů korun pro oblast památek, dalších 46,2 milionu po úpravě Strategie ITI získá aglomerace také na projekty výstavby trolejbusových tratí a měníren.

Společnost celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting