Lokálka mezi Chocní a Litomyšlí jezdí už sto třicet let

22.5.

Lokálka mezi Chocní a Litomyšlí jezdí už sto třicet let

Kdysi pro některé nedůvěřivce „ďáblův vynález“ či „ohnivý drak“, dnes pro většinu lidí nezbytný způsob dopravy. Po železniční trati mezi Chocní a Litomyšlí jezdí vlaky již sto třicet let. Významné výročí si železničáři spolu se širokou veřejností připomněli v sobotu 19. května 2012. Výstavou v regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě, otevřením nového muzea věnovaného této lokální trati v Cerekvici nad Loučnou, ukázkami modelových železnic v prostorách nádražních budov a především provozem unikátního vlaku vedeného parní lokomotivou 423.009 přezdívanou Líza a dvou párů vlaků vedených dvojicí motorových vozů Hurvínek M 131.1 s vloženým přípojným vozem. Pozvání k jízdě historickým vlakem přijala také krajská radní Jana Pernicová. V doprovodu ředitele Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Pardubicích Michala Štěpána a místostarostky České Třebové Jaromíry Žáčkové se zajímala nejen o dějiny uvedené dopravní cesty, ale především o její současné využití a případnou další modernizaci. Průměrná obsazenost vlakových souprav činí zhruba 50 až 55 osob. Lidé tyto spoje využívají nejen k cestám do zaměstnání, ale školní mládež rovněž k dopravě za vzděláním. V provozu jsou doposud i vlečky využívané nákladními vlaky přepravujícími především železný šrot či uhlí. “Provoz na lokální trati mezi Chocní a Litomyšlí doznal určitého zefektivnění a zdá se, že je životaschopný. Pevně věřím, že se najdou prostředky na modernizaci, která umožní tolik žádané zrychlení dopravy,“ říká Jana Pernicová, která si další rozvoj měst a obcí v této oblasti bez železničního spojení nedovede vůbec představit. U zrodu samostatného sdružení pro vystavění dráhy z Chocně do Litomyšle stáli v roce 1875 předseda a zakladatel vysokomýtského cukrovaru notář Jan Popler, vysokomýtský starosta J. B. Tůma, zástupci města a cukrovaru J. Podhajský a J. Drtina i představitelé tehdy nového cukrovaru v Cerekvici nad Loučnou a města Litomyšle. Ještě roku 1874 musel Alois Jirásek k cestě do Litomyšle ze Zámrsku přes Vysoké Mýto využít kočáru, stejnou cestou se dva roky nato vydal profesor Josef Novák s mladičkou chotí Terézou a ještě roku 1880 s rodinou do Litomyšle ze Zámrsku stejným způsobem ujížděl nejslavnější litomyšlský rodák Bedřich Smetana. O další dva roky později již toto bylo rychle zapomenutou minulostí. Vůbec první vlak přijel z Chocně na litomyšlské nádraží památného nedělního odpoledne dne 22. října roku 1882.

Další zprávy z kategorie "Cestování"

18.1.

Cyklisté projedou Dubinou bezpečněji

Cyklostezka povede od zastávky MHD v Blahoutově ulici napříč sídlištěm a vyústí u parkoviště mezi ulicemi Erno Košťála a Dubinská, odkud je možné pokračovat po cyklostezce do Spojila.

Cestování celý článek
4.5.

Na nábřeží Chrudimky nahradila pěšinu nová komunikace

Nová levobřežní komunikace směřuje od Labské ulice, na níž se napojuje u zdymadla, podél Chrudimky k lávce, vedoucí do nově zrekonstruovaného parku Na Špici. Komfortní přístup do parku tak získali zejména návštěvníci směřující sem z centra Pardubic či z Polabin. Cesta má mlatový povrch vhodný jak pro pěší, tak pro cyklisty.

Cestování celý článek
16.3.

Musíme si pomáhat. Češi věří na dobré skutky i karmu

Na filantropy v našem okolí pravidelně myslí Nadace Via, která už 20 let každoročně oceňuje dobrodince a lidi, kteří pomáhají ve svém okolí. „Udělením ceny Via Bona se každoročně snažíme vyzdvihnout práci lidí, kteří věnují svůj čas a energii druhým nebo svému okolí,“ vysvětluje Zdeněk Mihalco z Nadace Via.

Cestování celý článek
15.12.

Primátor Charvát: Město nabídku ke koupi autobusového nádraží nikdy nedostalo

„Město Pardubice nikdy neobdrželo nabídku, aby autobusové nádraží, respektive pozemky, na kterém se nachází, odkoupilo. Nový majitel navíc nekoupil pouze pozemky, ale společnost, jež pozemky vlastnila.

Cestování celý článek
23.3.

Velikonoční neděle v Aquacentru Městských lázní

Ti odrostlejší můžou zažít adrenalin na 82 m dlouhém tobogánu se světelnými efekty nebo v rekreačním bazénu s vlnobitím.

Cestování celý článek
9.3.

Nemůžeme neustále řešit problémy, které způsobili jiní, apeluje hejtman na starostu České Třebové

Situace a zatížení nákladní dopravou ve vztahu k tomuto logistickému centru je dlouhodobě neúnosné. Podle vyjádření místních obyvatel projede touto trasou kolem 300 nákladních vozidel za den. Je nutné si uvědomit, že kamiony jezdí po komunikaci, která nebyla na obdobnou silnou zátěž připravená. Silnice je vybudována na nestabilním podloží, a proto je její devastace velmi rychlá a po čtyřech měsících zvýšeného provozu je v tristním stavu. Otázkou zůstává, zda vůbec vydrží až do konce plánované rekonstrukce komunikace v oblasti pod železničním koridorem. Bohužel je to však jediná příjezdová trasa k logistickému centru a jiná možnost ani nyní být nemůže

Cestování celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting