Výstava Jana Honsy v Městské galerii

6.9.

Výstava Jana Honsy v Městské galerii

Výstava Jana Honsy v Městské galerii

V sobotu 8. září začne ve vysokomýtské Městské galerii nejočekávanější výstava její jubilejní výstavní sezóny, a sice oficiální premiéra výstavy nejvýznamnějšího malíře zdejšího kraje, tisovského rodáka Jana Honsy (1876-1937). Pod názvem Kvetoucí hruška v širém poli bude představeno na 160 prací tohoto osobitého krajináře. Výstava ve Výstavní síni Jana Jušky na náměstí Přemysla Otakara II. potrvá až do 7. října. Jan Honsa byl v první třetině 20. století, vedle Františka Kavána, nejvýraznějším východočeským krajinářem. Na pražské akademii byl Mařákovým žákem, k mařákovcům tak bývá řazen jaksi šmahem, ovšem vedle obrazů jeho spolužáků (někdy snadno zaměnitelných) si Honsovy obrazy nemohl splést nikdo. Nový romantismus a oduševnělá nostalgie krajiny byly tehdy velmi módní v kabinetní společnosti pražských salonů, a tak Slavíček, Hudeček a Kaván vyráželi na venkov v jakémsi duchu barbizonsko-impresionistického chalupářství, přišli z města, aby tu na plátna načerpali autentickou krásu, tolik potřebnou tam, kde za ni byli ochotni platit. Jan Honsa však nikdy takovým chalupářem nebyl. Byl - hospodář. Téměř celý život žil v Běstovicích u Chocně na statku, který si podle vlastních výkresů postavil. Choval dobytek. Pěstoval žito a všechno možné. Staral se o rodinu. A ve volných chvílích maloval. Na krajině však neviděl, na rozdíl od svých pražských druhů, nic romantického či nostalgického. V Honsově krajině je znát čirá radost hospodáře z rašící přírody, naděje úrody, ukrývající se ve zlatých snopech, obava ze srpnových mraků a štěstí z májových, úlevné vydechnutí po těžké práci na poli, omamná vůně kvetoucí hrušně a její blahodárný stín... Protože námětově čerpal výhradně ve svém okolí, mají Podorlicko a Vysočina, zejména místa kolem Běstovic, Chocně, Vysokého Mýta, Litomyšle a Poličky, v Honsovi netoliko nejpilnějšího a nejvýraznějšího krajináře, ale také umělce, který s cennou dokumentární věrností zachytil autentickou, neromantizující podobu venkova na počátku minulého století: svůj domov, svou práci, starost i naději... Jan Honsa se narodil 8. června 1876 v Tisové u Vysokého Mýta a zemřel 9. září 1937 v Poličce. Vystavoval pravidelně od roku 1900, zejména v pražském Mánesu, v mnoha východočeských galeriích (ve Vysokém Mýtě poprvé r. 1912), ale i v Berlíně (1904), na světové výstavě v Saint Louis (1904, bronzová medaile) v Benátkách (1907), naposledy pak v Hradci Králové roku 1934. Jeho rozsáhlé malířské a grafické dílo je uloženo v Národní galerii v Praze a dalších veřejných sbírkách, mimo jiné v Pardubicích, Chocni, Litomyšli, Poličce a Vysokém Mýtě, ale především v soukromých sbírkách.

Další zprávy z kategorie "Kultura"

21.11.

Východočeské divadlo zpívá pro Domov Simeon

V předvánočním čase potěší tyto uživatele svým zpěvem umělkyně Martina Sikorová, Dáša Novotná a Petra Janečková.

Kultura celý článek
4.3.

František Kupka v Chrudimi

Chrudimská Galerie ART připravila pro milovníky a znalce umění expozici z dílny Františka Kupky.

Kultura celý článek
4.10.

Pardubičtí herci vám na Malé scéně vyměří Pozemkovou daň

V letošní sezóně divadlo představí celkem pět novinek, kterými bude pokračovat v prozkoumávání rozličných podob dnešních autorských přístupů a režijních postupů.

Kultura celý článek
16.5.

Kytarový balzám v Hradci Králové

Všem milovníkům „sladkého dřeva“ je určen koncert kytarových orchestrů, který se uskuteční ve středu 23. května.

Kultura celý článek
9.10.

“Francouzský podzim“

Již pátým rokem vás Francouzská aliance v Pardubicích zve na festival Francouzský podzim, který proběhně 1. – 22. listopadu 2017. Tento rok, náš festival vás zavede na smyslový výlet, skrze frankofonní svět. Takže si zapněte pásy, vyjíždíme !

Kultura celý článek
3.11.

Kraj převzal litomyšlské Portmoneum

Unikátnost Portmonea je především v umělecké hodnotě výmalby dvou místností z 20. let 20. století od Josefa Váchala, která nemá obdoby. „Dnes uznávaný malíř pestrými barvami vypodobnil mnoho duchovních a náboženských témat, která postavil vedle sebe tak, že divákovi přechází zrak a jen s pomocí vysvětlujícího komentáře má šanci se dopátrat Váchalových úmyslů, vycházejících z jeho životních postojů a názorů na výtvarné umění,“ vysvětlil ředitel Regionálního muzea v Litomyšli René Klimeš.

Kultura celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting