Stavbu jezů na Labi neblokují ekologové, ale sami rejdaři

12.3.

Stavbu jezů na Labi neblokují ekologové, ale sami rejdaři

Stavbu jezů na Labi neblokují ekologové, ale sami rejdaři

Diskusi o stavbě jezů na dolním Labi blokuje Ředitelství vodních cest (ŘVC), nikoliv ekologické iniciativy nebo ministerstvo. Tvrdí to sdružení Arnika ve své reakci na prohlášení Svazu dopravy, který označil postoj Ministerstva životního prostředí za extremistický. „Aby bylo možné se o splavnění dolního toku Labe vážně bavit, je potřeba dodržet zákon a zpracovat studii o vlivech na životní prostředí. Ředitelství vodních cest, které je povinno tuto studii zveřejnit, ale hraje již od roku 2005 mrtvého brouka a obviňuje kdekoho v okolí. Stále marně čekáme na to, kdy Ředitelství přestane diskusi o jezech blokovat a studii zveřejní,“ řekla Ing. Jana Vitnerová z Arniky. „Ministerstvo životního prostředí ani ekologické nevládní organizace nemohou v této fázi procesu do stavby jezů nijak zasáhnout, protože rozhodovací proces vlastně neprobíhá,“ říká právní expert Arniky Lukáš Matějka. „Podle zákona musí proběhnout expertní vyhodnocení vlivu velkých staveb na životní prostředí. Dolní tok Labe je navíc součástí evropské sítě vzácných přírodních oblastí Natura 2000. Ačkoliv tzv. proces EIA byl zahájen již v říjnu 2005, do dnešní doby ŘVC nedodalo nezbytné podklady týkající se právě vyhodnocení vlivů jezů na Naturu 2000 a proces tak fakticky neběží. Jestli tedy někdo zablokoval diskusi o jezech, je to právě Ředitelství,“ dodal Matějka. O tom, proč ŘVC studii dosud nepředložilo, lze jen spekulovat. Pravděpodobně se ale rejdařům nedaří navrhnout jez tak, aby nezničil unikátní biotopy a populace vzácných druhů živočichů, což je podle evropské směrnice o soustavě Natura 2000 nepřípustné. „Ministr dopravy Petr Bendl by se měl ptát Ředitelství vodních cest, proč již několik let mlčí a není schopno dodat expertní studii, která by umožnila pokračování diskuse o splavnění Labe,“ říká Kamil Repeš z děčínské pobočky Arniky. Záměr postavit jezy by znamenal likvidaci 24 druhů ohrožených rostlin a živočichů. Rejdaři, kteří nejsou schopní dodat podklady, jež vyžaduje zákon, tak mlží, aby odvrátili pozornost od vlastní nečinnosti. Podali například žaloby na stát, v nichž tvrdí, že stát je povinen zajistit dostatek vody v Labi, nebo kompenzovat lodním dopravcům ekonomické ztráty způsobené nízkou hladinou řeky. Podle Arniky nebyl záměr na splavnění řeky předložený před lety uskutečnitelný, protože odporoval zákonům. „Zákony platí pro všechny a pouze extremisté vymáhají jejich obcházení,“ dodala Jana Vitnerová. Problémy se splavností jsou i na německé straně. Nesouvisejí ale s neochotou státu, ale globálními změnami klimatu. Plány pro zlepšení splavnosti řeky jsou založeny na předpokladu, že Labe bude mít stejné množství vody jako v sedmdesátých a osmdesátých letech. V Labi je dnes ale daleko méně vody, než bylo před dvaceti lety, a podle odborníků se tento trend do budoucna ještě prohloubí. „Pět miliard investovaných do nového jezu by byly s největší pravděpodobností vyhozené peníze,“ vysvětluje Kamil Repeš. „Je totiž pravděpodobné, že řeka by nebyla splavná ani s tímto jezem, po němž dopravci tak hlasitě volají, protože dojde k dalšímu úbytku srážek a poklesu vodní hladiny. K dokonalému splavnění řeky by se musel nový jez postavit na každých padesáti kilometrech řeky. Pak by ale byla lodní doprava na Labi zřejmě nejdražším druhem dopravy na světě,“ dodal. S úbytkem vody v řece ubývá také zájem klientů o nákladní vodní dopravu. „Nákladní doprava po Labi se postupně stává spíše podnikáním pro sebe samé než lukrativním podnikem. Není úlohou státu takové podnikání uměle udržovat,“ shrnuje Vitnerová. „Ani v Německu lodní dopravci žádné kompenzace za nízkou hladinu vody v řece nemají,“ upřesňuje. Od plánů na stavby jezů, které by zlepšily splavnost Labe, již v Německu upustili, protože výstavba se ukázala jako příliš drahá a pravděpodobně ekonomicky nenávratná. Zdroj: Arnika

Další zprávy z kategorie "Společnost"

29.8.

Akce „Kulový blesk“: přestěhováno!

Pardubické občanské sdružení SKP-CENTRUM využilo prázdniny ke vzájemnému přestěhování zhruba poloviny provozů.

Společnost celý článek
27.1.

Město plánuje modernizovat odborné učebny pardubických škol

Město plánuje mít projekty připraveny do září letošního roku. Díky tomu by mohlo v prosincových výzvách podat žádost na všech osm škol a příští rok se pustit do modernizace učeben. „Je nutné upozornit, že Hradecko-pardubická aglomerace na základě svého harmonogramu výzev pro rok 2017 předpokládá vyhlásit výzvy pro základní školy ve výši 155 milionů korun. Vzhledem k vysokému počtu individuálních výzev je třeba připravit projekty základních škol k podání co nejdříve. Proto jsme zvolili tento postup a vybrali prvních osm škol, které splňují kritéria pro získání dotací,“ dodává primátor města Martin Charvát.

Společnost celý článek
21.6.

Den otevřených dveří

Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje pořádá 26. června 2007 od 8 do 13 hodin Den otevřených dveří.

Společnost celý článek
12.10.

Dvě pětiny obyvatel kraje vyhazují elektroodpad do popelnice

Výrazně se prodlužuje například délka užívání jednotlivých spotřebičů.

Společnost celý článek
3.6.

Červnové bruslení přinese perníky a snad i rekord

Po skončení bruslení budeme mít pro dětské účastníky připraveny tradiční pardubické perníčky.

Společnost celý článek
15.8.

Nepořádek ve městě? Upozorněte nás ememeskou

Mezi příjemce jsou zařazeni pracovníci magistrátu, kteří se v opodstatněných případech budou snažit zjednat nápravu.

Společnost celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting