V Nové Pace skončila revitalizace za více jak 20 milionů

6.8.

V Nové Pace skončila revitalizace za více jak 20 milionů

Tisková zpráva – 5. srpna 2019 – Nová Paka

V Nové Pace byla dokončena rozsáhlá revitalizace několika prostranství, která město architektonicky i funkčně více propojila. Stavební práce město udělaly především bezpečnější pro chodce a vstřícnější pro řidiče. „V Nové Pace jsme intenzivně pracovali zhruba rok. Průběh byl kvůli výstavbě za provozu složitější, než se původně zdálo. Jsem moc rád, že se nám vše podařilo zvládnout v termínu a lidé mají město hezčí a bezpečnější,“ říká stavbyvedoucí Martin Hajtman ze společnosti SOVIS CZ.

Bezpečnější centrum

Změnou ergonomie ulic Komenského, V Aleji a Gebaureova získala Nová Paka mnohem bezpečnější vjezd do centra. Dopravně nejexponovanější byla dříve zejména ulice Komenského, kterou denně projelo až 6.000 aut a přejít ji byl mnohdy kousek pro kaskadéry. Při revitalizaci ulice v délce 293 metrů se z dvousměrné komunikace stala jednosměrná s omezenou rychlostí na 30 km/h, zúžil se prostor pro auta, rozšířily se chodníky, vznikla nová místa pro bezpečné přecházení a celý prostor se stal bezbariérový. Obnova začala u ČSOB, kde navázala na již dříve rekonstruovaný chodník z ulice Legií. Zde vyrostl první vyvýšený přechod pro pěší. Přibylo i několik dalších vyvýšených míst se zádlažbou. „Zúžení vozovky na jeden jízdní pruh zároveň umožnilo přeorganizovat parkování, které je nyní jednotně podélné a místo 31 vzniklo nově 35 parkovacích míst,“ vysvětluje výhody pro řidiče stavbyvedoucí Martin Hajtman. Nevyhovující chodníky dostaly nový kvalitní povrch, který zdobí kombinace mozaiky z řezaného a štípaného kamene. Pod nově založeným stromořadním s 19 novými stromy se objevily pohodlné lavičky. Sjezdy a přechody mezi chodníkem a vozovkou nyní snadno zdolají i lidé na vozíku a maminky s kočárky. Parter doplňují stojany na kola, sedací prvky nebo zahrazovací sloupky, z nichž některé jsou osvětlené. Praktické úpravy proběhly i na křižovatce Na Tržišti na rozhraní Komenského ulice a Masarykova náměstí. Tento prostor býval nepřehledný a nebezpečný jak pro řidiče, tak pro chodce. Řidiči jedoucí z ulice Na Tržišti měli špatný rozhled směrem k náměstí a při výjezdu museli zastavit, a blokovali tím přechod pro chodce. „Posunem křižovatky hlouběji do prostoru náměstí se celý úsek značně zpřehlednil a je bezpečnější. Chodce chrání zpomalovací vydlážděný práh s místem pro přecházení,“ doplňuje Martin Hajtman.

Kultivace Zbořeniště

Zvláštní kapitolou byla revitalizace prostoru po 10 domech zbouraných ve 3. čtvrtině 20. století s příznačným názvem „Zbořeniště“. Definitivní podobu dostane prostranství až po zapracování do komplexního projektu revitalizace celého města. Současné úpravy jsou dočasné a řeší funkční a estetickou stránku prostoru s tím, že změna do „stavebního módu“ musí být v budoucnu velmi jednoduchá,“ popisuje filosofii proměny prostoru stavbyvedoucí Martin Hajtman. Prostranství pohledově navazuje na historickou čtvrť pod bývalým klášterem paulánů s chrámem Nanebevzetí Panny Marie. Již dříve instalovaná expozice geoparku byla nyní citlivěji zapracována do prostoru. Nachází se na nižší terase. Povrch tu byl zpevněn mlatem a pro zjemnění kompozičního efektu zde byly vysazeny vysoké trávy a cibuloviny. Blízká studna získala novou ruční pumpu, která byla doplněna vodním dřevěným hracím prvkem. „Už krátce po zprovoznění si tenhle vodní prvek oblíbily hlavně děti. Mlýnek je zcela unikátní, vyrobený z atypického nerezu a jen tak někde ho nenajdete,“ doplňuje Hajtman. Do přilehlého travnatého svahu byly včleněny ploché šlapáky a všechny mlatové povrhy byly opatřeny obrubou. Po odstranění stromu, který bránil optickému sjednocení území, vznikla vyhlídková terasa s nainstalovaným mobiliářem v podobě kovových stolů se židlemi. Pobytové plochy od ulice dělí vysazená zeleň a k odclonění pohledově nepříznivé zástavby na západě bylo vysazeno několik okrasných stromů. Upraveno bylo stávající betonové schodiště chodníku podél Tyršovy ulice. Místo prudkého sklonu chodníku zde vzniklo nové žulové schodiště a svah je ukončen železobetonovou opěrnou zdí.

Odpočinek u Brdského potoka

Nové plochy pro odpočinek vznikly v parku u Brdského potoka, který navazuje na již dříve revitalizované Jírovy Sady. Odkrytá část toku tu vytéká z dlouhé zatrubněné části. Volně tekoucí voda získává pomalu na kvalitě a do budoucna se předpokládá její úplné vyčištění a odstranění kalu. Hluboký zářez potoka do reliéfu je využit ke zřízení organického schodišťového mola a mola s výhledem na protějším břehu. Cesta tu překonává potok v podobě umělého brodu z přesně opracovaných kamenů – šlapáků. „Stávající most jsme nahradili širokou ocelovou lávkou krytou dubovými hranoly a podél stadionu vznikla nová mlatová cesta. Hlavní trasa s asfaltovým povrchem podél železniční tratě je vystavěna jako bezbariérová a opatřili jsme ji hmatovými prvky pro nevidomé. Kvůli odvedení srážkové vody jsme museli provést náročné odtěžení terénu 15 m před lávkou přes Brdský potok, který převyšoval cestu,“ popisuje Martin Hajtman stavební komplikace. Kolmo přes cestu vede nově odvodňovací rigol z čtyřřádku štípaných žulových kostek. Cesta slouží předně pro pěší, maximálně pro vozidla údržby. V samotném korytu potoka byly doplněny chybějící kamenné kvádry. Na podporu místního biotopu se instalovaly tzv. vegetační kazety s kamennou obrubou k umístění vlhkomilné vegetace, zejména rákosu a kosatců. Členité dno a mokřadní ostrůvky tu přispějí k větší rozmanitosti živočichů i rostlin. „Optimální řešení některých detailů jsme hledali až v průběhu stavby. Proces byl i vinou problémově přístupného terénu velmi komplikovaný. O to hřejivější pocit u srdce mají nyní všichni, kteří mají podíl na zdárném dotažení stavby do cíle. Doporučuji každému, aby si nyní k Brdském potoku došel načerpat trochu energie. Stojí to za to,“ uzavírá s úsměvem stavbyvedoucí Martin Hajtman ze společnosti SOVIS CZ a.s.

Pro více informací prosím kontaktujte:

O SOVIS CZ a.s.:

SOVIS CZ, a.s. se sídlem v Hradci Králové je ryze česká stavební společnost. Společnost se zaměřuje na oblasti dopravních staveb a inženýrských staveb. Zaměstnává 75 zaměstnanců a dosahuje ročního obratu 0,5 mld. CZK. Vznikla na začátku roku 2008 a plynule navázala na činnost společnosti Sovis s.r.o., která byla založena v roce 1996. V konsorciu se společností EUROVIA CS a.s. má na starosti údržbu silnic I. třídy v Pardubickém kraji.

Další zprávy z kategorie "Společnost"

28.3.

Projekt Řídím, piju nealko pivo, letos odstartuje již na Velikonoce!

Cílem projektu je stejně jako v letech minulých představení a rozšíření povědomí o nápoji pro řidiče, který je plnohodnotnou alternativou z hlediska bezpečnosti a dodržování dopravních předpisů.

Společnost celý článek
15.4.

Syn vyhrožoval rodičům újmou na zdraví

Rodinné majetkové neshody a alkohol jsou nebezpečná směs.

Společnost celý článek
8.9.

Nové jedničky byznysu postupují do celorepublikového finále

Firmou roku Pardubického kraje je Papera, Živnostníkem roku se stal Jáchym Mimra.

Společnost celý článek
14.2.

Pardubické letiště je pro město i kraj jasnou prioritou

Zachování mezinárodního statutu pardubického letiště a jeho další rozvoj patří k hlavním společným prioritám města.

Společnost celý článek
1.6.

Pardubický zámek se v sobotu promění v zoo

Odpoledne v tropech se bude konat ve výstavním sále Zámku Pardubice.

Společnost celý článek
4.6.

Pekaři a cukráři zvou na ,,Dny chleba,,

Kvalitu chleba bude hodnotit 11 zkušených odborníků z pekařského oboru.

Společnost celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting