Tragický návrat Columbie

4.2.

Tragický návrat Columbie

Tragický návrat Columbie

Ve čtvrtek 16. ledna 2003 odstartoval ke své misi raketoplán Columbia. Jednalo se celkově o 113. misi amerického raketoplánu a v žargonu NASA měl tento let označení STS-107. Posláním sedmičlenné posádky bylo provést velmi rozsáhlý soubor vědeckých experimentů z oblasti biologie, fyziky, geofyziky a pokročilé techniky. Přistání raketoplánu Columbia bylo naplánováno na sobotu 1. února 2003. Bohužel zůstalo jenom u plánů. V důsledku poškození tepelné ochrany levého křídla raketoplánu došlo ve výšce 64 kilometrů k destrukci celého stroje. Všichni členové posádky zahynuli. Prvního února 2008 jsme si tak připomenuli 5. výročí této kosmické havárie. Mnohokrát odkládaná vědecká mise raketoplánu Columbia byla zahájena startem z kosmodromu Cape Canaveral na Floridě a byla doprovázena mimořádným bezpečnostním zajištěním. Důvodem byla přítomnost prvního izraelského astronauta Ilana Ramona na palubě raketoplánu. NASA se obávala možnosti záškodnické činnosti některé z teroristických organizací, a proto pro jistotu požádala tajné služby a armádu o pomoc při ochraně kosmodromu. Posádku tvořilo sedm astronautů, velitel Rick Husband, pilot William McCool, letoví specialisté Michael Anderson, David Brown, Kalpana Chawlaová, Laurel Clarková a palubní specialista Ilan Ramon. Vědecká činnost na oběžné dráze probíhala jak na palubě raketoplánu, tak i ve speciálním přetlakovém modulu Spacehab, jenž byl uložen v nákladovém prostoru a propojen tunelem s kabinou. Přípravy k přistání byly zahájeny ráno 1. února 2003 po více jak 15 dnech letu. Přistání na floridském kosmodromu Cape Canaveral bylo naplánováno na 15:16 hodin středoevropského času. Skutečnost však byla jiná. V průběhu průletu atmosférou docházelo k čím dál většímu namáhání Columbie, zejména v oblasti levého křídla. Přibližně 20 minut před přistáním se začaly objevovat první náznaky problémů a pozorovatelé ze Země viděli drobné hořící úlomky za stopou přistávajícího raketoplánu. Šlo s největší pravděpodobností o dlaždice tvořící tepelný štít potřebný k bezpečnému průletu zemskou atmosférou při návratu z vesmíru, které se odlamovaly z extrémně namáhaného trupu raketoplánu. Zhruba patnáct minut před plánovaným přistáním došlo při rychlosti 20 tisíc km/h ve výšce kolem 64 kilometrů k rozpadnutí celého raketoplánu. Při rychlosti, která v tom okamžiku přesahovala dvacetinásobek rychlosti zvuku, neměla posádka šanci na přežití. (Milan Halousek – předseda Astronautické sekce České astronomické společnosti, Michal Václavík – tiskový mluvčí Osmo Klubu)

Další zprávy z kategorie "Technika"

5.12.

Pardubická hvězdárna zve na zatmění Měsíce

Astronomická společnost Pardubice a Europe Direct Pardubice zvou veřejnost na pozorování úkazu od 15:30 do 18:00.

Technika celý článek
23.4.

Přednáška „Nové strategie pilotovaných letů…“

„Mars je daleko a na Měsíci už lidé byli. Kam se tedy může člověk v kosmickém prostoru vydat? Zvláště když se dnes jedná nejen o prvenství, ale též o efektivitu, a dokonce i o zisk,“ poznamenává lektor k situaci, která bude uvádět nový směr současných strategií pilotovaných letů.

Technika celý článek
25.11.

V Poličce představí brýle budoucnosti

S GXG Polička máte možnost vyzkoušet ta nejnovější zařízení či služby, testovat aplikace nebo sledovat nejdůležitější konference pomocí livestreamů, živých přenosů.

Technika celý článek
26.5.

Legendární COBRA na Aviatické pouti

Vedle bohatého letového programu a vyhlídkových letů je pro návštěvníky Aviatické pouti připraven o víkendu 31. května a 1. června také pestrý pozemní doprovodný program.

Technika celý článek
17.9.

Pardubice zlepšily modernizací světel letiště

Zmodernizován byl také přistávací světelný systém, který informuje pilota o správném úhlu sestupu letadla na dráhu.

Technika celý článek
3.11.

Celorepublikový technický seminář

Semináře se zúčastní téměř 90 hostů z odborných firem zaměřených na problematiku veřejného osvětlení.

Technika celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting