Peněz máme dost, chybí ale informace, jak s nimi hospodařit, shodují se školáci z Pardubicka v průzkumu

10.10.

Peněz máme dost, chybí ale informace, jak s nimi hospodařit, shodují se školáci z Pardubicka v průzkumu

Pravidelné kapesné má jen necelá polovina školáků na Pardubicku, 22 % jej vůbec nedostává. Rodiče se snaží vést děti k finanční gramotnosti, přesto většina z nich očekává pomoc od škol. S výukou finanční gramotnosti se však během povinné docházky setkalo jen 6 % dětí. Ukázal to průzkum, který realizovala Česká spořitelna. Zkušenosti ze světa přitom ukazují, že peněžní problémy v dospělosti způsobuje spíše nedostatek znalostí než málo peněz.

Jen 47 % dětí v Pardubickém kraji dostává pravidelné kapesné. Ukázal to průzkum, který realizovala Česká spořitelna ve spolupráci s agenturou DataCollect na reprezentativním vzorku 8-15 letých žáků základních škol. Na prvním stupni dostávají děti průměrně 250 korun, na druhém pak 420 korun měsíčně. Většinu utratí za sladkosti, limonády nebo občerstvení ve fastfoodech. Mnozí šetří, nejčastěji na mobil, počítač nebo videohru. 22 % dětí v regionu nedostává kapesné vůbec. Vše, co potřebují, jim rodiče kupují sami.

Odborníci se nicméně shodují, že kapesné děti potřebují. „Je to klíčový nástroj, který děti učí finanční gramotnosti. Jen tím, že mají nějaké vlastní peníze, se mohou naučit s nimi správně hospodařit,“ vysvětluje David Hubáček, šéf finančního vzdělávání v České spořitelně. Z průzkumu vyplynulo, že naprostá většina rodičů si uvědomuje, že odpovědnost za finanční vzdělávání dětí leží na nich. Zároveň ale většina rodičů přiznala, že očekává v tomto směru pomoc i od školy.

Děti chtějí, učitelé nestíhají

V České republice máme posledních 17 let standardy finanční gramotnosti, které vycházejí z Národní strategie pro finanční vzdělávání. Četlo je však jen 10 % učitelů,“ upozorňuje David Hubáček s tím, že celá čtvrtina učitelů ani netuší, že takový vzdělávací program existuje. Pedagogové, kteří finanční gramotnost učí, čerpají informace hlavně ze života, popřípadě na internetu.

Alespoň nějaký program zaměřený na výuku finanční gramotnosti absolvovalo ve škole jen 6 % dětí v regionu, což je nejméně z celé ČR. Zájem však školáci mají, 67 % dětí by se rádo ve škole učilo, jak s penězi hospodařit. Mezi žáky, kteří již nějaký vzdělávací program zaměřený na peníze absolvovali, je to ještě více.

Studie přitom potvrzují, že finanční vzdělávání dětí je velice důležité. Problémy s dluhy v dospělosti jsou totiž častěji způsobeny nedostatkem finančního porozumění než nedostatkem peněz,“ doplňuje David Hubáček.

Výrazně lépe se ve světě peněz také orientují školáci, kteří mají dětské konto. „Mezinárodní statistiky ukazují, že žáci, kteří mají bankovní účet, prokazují o mnoho vyšší znalosti finanční gramotnosti než ti bez účtu,“ upozorňuje expert s tím, že v Česku má účet přibližně 43 % školáků. V Pardubickém kraji je to 45 %. Naprostá většina lidí na Pardubicku (79 %) ale dává dětem kapesné v hotovosti. „Celé kapesné dostává na účet 8 % dětí, 13 % pak alespoň část kapesného,“ dodává David Hubáček.

Další zprávy z kategorie "Vzdělání"

12.2.

Veřejný internet na pardubické průmyslovce slavnostně zprovozněn

Za účasti celé řady hostů byl v pátek 9. února 2007 slavnostně zprovozněn projekt veřejného internetu na pardubické SPŠE.

Vzdělání celý článek
19.2.

Univerzita Pardubice přivítala tento týden zahraniční studenty, kteří stráví letní semestr v Pardubicích

Zmírnit zahraničním studentům stres spojený s příjezdovými povinnostmi má tzv. orientation week (orientační týden), během něhož studenti poznají místo, kam přijeli za studiem a kde stráví několik měsíců svého života. Od pondělí do pátku na zahraniční pardubické nováčky čekala řada aktivit, organizované prohlídky univerzitního kampusu i města, informace vztahující se ke studiu, řada seznamovacích aktivit i úvodní hodiny češtiny.

Vzdělání celý článek
16.9.

Dopravní fakulta si připomene 15 let své existence

Fakulta trvale rozšiřuje nabídku v programech terciárního celoživotního vzdělávání včetně Univerzity třetího věku.

Vzdělání celý článek
11.6.

Pardubice jsou znepokojeny situací na Gymnáziu Dašická

Jitka Svobodová řídí Gymnázium Dašická od roku 2005, kdy je převzala po dlouholetém úspěšném řediteli Josefu Kubátovi.

Vzdělání celý článek
7.11.

Úspěšní žáci a studenti dnes převzali ocenění za jejich píli

Komise pro výchovu a vzdělávání každoročně oceňuje úspěšné žáky pardubických základních a středních škol. Oceňováni jsou všichni ti, kteří se umístili na předních místech v krajských, národních i mezinárodních vědomostních, uměleckých a sportovních soutěžích a olympiádách. Všem byl dnes předán pamětní list i finanční odměna.

Vzdělání celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting