Technohrátky jsou úspěšným motivátorem školáku k výběru technických oborů

24.6.

Technohrátky jsou úspěšným motivátorem školáku k výběru technických oborů

Projekt TECHNOhrátky Pardubického kraje, jehož cílem je podpora studia technických oborů, oslovil za rok a půl své existence téměř 2 300 žáků ze sedmdesáti základních škol a podrobně jim představil více než pět desítek různých řemesel. Pozitivní vliv této kampaně se projevil především v tom, že v letošním roce v Pardubickém kraji stoupl jako v jednom z mála v České republice zájem školáků o technické obory o čtrnáct procent.


„Jeden z nejdůležitějších aspektů TECHNOhrátek je právě to, že žáci základních škol se sami aktivně seznamují s obory, které střední školy – ať technického směru, nebo služeb – nabízejí. Možná to připadá dospělým běžné, že když si přečtou v brožuře s nabídkou středních škol, co která z nich nabízí, vše pochopí. Tento projekt však potvrzuje pravý opak. Teprve když si děti vlastnoručně ´sáhnou´ na řemeslo, zjistí v plné míře, co obnáší a v čem spočívá jeho kouzlo,“ říká Jana Pernicová, náměstkyně hejtmana Pardubického kraje.

Letošní, druhý ročník TECHNOhrátek odstartoval 9. dubna v Poličce a v průběhu následujících pěti akcí ještě postupně zamířil do vybraných středních odborných škol ve Vysokém Mýtě, Chrudimi, Králíkách, Přelouči a Ústí nad Orlicí. Zde nabídl tradiční zábavnou a soutěžní formou žákům 7. a 8. tříd ochutnávku vyučovaných strojírenských, elektrotechnických, stavebních, gastronomických a službových oborů. Do konce roku kampaň zavítá také do středních škol v Rybitví, Moravské Třebové, Svitav a Lanškrouna.


„Těší nás, že zájem škol o účast je obrovský, bohužel 130 žáků na akci je maximem, které střední školy pojmou. Naším cílem je školákům nejen ukázat, co obsahuje konkrétní řemeslo, a sdělit, že to už v drtivé většině případů není ´špindírna´ s umaštěnýma rukama, ale také je při tom správně namotivovat. To se děje prostřednictvím nejrůznějších manuálních soutěží přímo na jednotlivých předváděcích stanovištích v dílnách, kdy mezi sebou soupeří zúčastněné školy, a poté i vědomostních kvízů. Osvědčují se nám samotní učni jako lektoři, s mladými komunikujeme na Facebooku, s učiteli a kariérními poradci pomocí vlastního elektronického zpravodaje,“ shrnuje zkušenosti Eva Hromádková, manažerka projektu TECHNOhrátky.

Důležitý klíč k výběru studia

Tento projekt, jehož organizátorem je Centrum celoživotního vzdělávání Pardubického kraje, se tak společně s dalšími aktivitami odboru školství a kultury Pardubického kraje v oblasti podpory technického vzdělávání postaral o potřebnou změnu trendu při volbě dalšího studia žáků základních škol.

„Oproti loňsku nám přibylo 26 žáků, což je jedna celá třída. Vyšší zájem jsme zaregistrovali rovnoměrně napříč všemi obory. A TECHNOhrátky k tomu jednoznačně přispěly. Akce byla moc vydařená a určitě stála za to,“ pochvaluje si František Mihulka, ředitel Střední průmyslové školy Chrudim, s přáním, aby se v příštím roce projekt do jeho školy opět vrátil.
Obdobný nárůst žáků zaznamenaly například Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební Vysoké Mýto, Průmyslová střední škola Letohrad nebo Střední odborné učiliště Třemošnice. V tomto roce pomohly například výrazně zviditelnit „ohrožené“ Střední odborné učiliště Králíky – a to i v sousední, spádové oblasti Olomouckého kraje.
Na TECHNOhrátky pozitivně reagují nejen ředitelé, ale rovněž samotní žáci. Pro mnohé z nich znamenají klíčový faktor při výběru budoucího povolání. „Už předtím jsem uvažoval, že si na Střední školu uměleckoprůmyslovou v Ústí nad Orlicí podám přihlášku. A tato akce mě utvrdila, že sem chci víc a víc. Zajímá mě obor nástrojař, který má dobré uplatnění,“ přiznává Martin Macek, žák 8. třídy Základní školy Radiměř.


„Mně TECHNOhrátky výběr poněkud zkomplikovaly... Byl jsem rozhodnutý jít na gymnázium, ale když jsem viděl v Přelouči, co všechno dělají a dokáží reprodukční grafici, tak silně váhám. Hodně mě to tam teď láká,“ řeší dilema Tomáš Pleva ze Základní školy Ronov nad Doubravou.
Všestranná podpora

Projekt TECHNOhrátky se těší dlouhodobé podpoře starostů a samospráv sídelních měst jednotlivých středních odborných škol, krajského Úřadu práce, krajské Hospodářské komory i významných zaměstnavatelů. „Jsme rádi, že se vedoucí představitelé těchto institucí a firem setkávají s žáky v průběhu slavnostního zahájení každé akce. Svou účastí i motivačními vystoupeními zdůrazňují význam volby dalšího studia a především výběru technických profesí. Na pedagogy i školáky to má silný vliv,“ uvádí Eva Hromádková.

Součástí kampaně jsou také dlouhodobé kreativní aktivity. Letos čeká opět na žáky z devítiletek tematická fotografická soutěž s podtextem „Řemeslo kolem nás“, středoškoláci zase poměří síly v soutěži „Ukaž, co umíš“, v níž představí výrobek, model, maketu či jiný artefakt charakteristický pro jejich školu.

Letošní novinku v programu TECHNOhrátek představuje také odborný seminář pro kariérní a výchovné poradce, pořádaný ve spolupráci se Střední průmyslovou školou chemickou Pardubice. V jeho průběhu se účastníci například seznámí formou workshopu s novými či méně známými technickými profesemi.

Termíny TECHNOhrátek 2014

Deset akcí druhého ročníku TECHNOhrátek se letos konalo/uskuteční v těchto termínech a středních odborných školách Pardubického kraje:

9. 4.   SOŠ a SOU Polička
24. 4.    ISŠ technická Vysoké Mýto
7. 5.    SOŠ a SOU Chrudim
20. 5.   SOU opravárenské Králíky
10. 6.   Gymnázium a SOŠ Přelouč
17. 6.   SŠ uměleckoprůmyslová Ústí nad Orlicí

17. 9.   SPŠ stavební Pardubice
30. 9.   ISŠ Moravská Třebová
21. 10.  SOU Svitavy
11. 11.  SOŠ a SOU Lanškroun

Více informací o projektu TECHNOhrátky na www.klickevzdelani.cz/technohratky.

Další zprávy z kategorie "Vzdělání"

4.8.

Stavební ruch na pardubických středních školách

Stavební práce probíhají v laboratořích, kde se vyměňují elektroinstalace, rozvody plynu a vody.

Vzdělání celý článek
10.4.

Studenti-historici z Univerzity Pardubice jedou soutěžit se svými studiemi do Českých Budějovic

„Při výběru studentů jsme kladli důraz na vědeckou přínosnost studie, aktuálnost tématu vzhledem k současným badatelským trendům a také schopnost své téma řádně ústně prezentovat. Dvojice těchto studentů nás zaujala především proto, že beze zbytku splňují tato kritéria, jejich práce jsou navíc psány svěžím kultivovaným jazykem se zaujetím pro zvolené téma a vyznačují se na úrovni magisterského studia nadstandardní odbornou erudicí,“ doplňuje doktor Prchal.

Vzdělání celý článek
19.4.

Hned 3 školy z okresu Ústí nad Orlicí se zapojí do Týdne s prarodiči na školní zahradě

Vypěstované rostliny budou/mohou být využity nejen ve školní kuchyni, ale také v rámci hodin vaření, kroužku vaření či v rámci vyučování v jiných předmětech.

Vzdělání celý článek
5.2.

Rektor a vedení Univerzity Pardubice v novém funkčním období 2014 - 2018.

Řízení vědy a tvůrčích činností po ní převzal nově jmenovaný prorektor profesor Ing. Jiří Kulhánek, Ph.D., akademický pracovník Fakulty chemicko-technologické, odborník na syntézu a studium organických chromoforů s využitím v optoelektronice působící na Ústavu organické chemie a technologie.

Vzdělání celý článek
8.11.

Novou děkankou bude docentka Myšková

Je jí doc. Ing. et. Ing. Renáta Myšková, Ph.D., dosavadní vedoucí Ústavu ekonomiky a managementu fakulty.

Vzdělání celý článek
23.1.

Pásmo kubánských lidových humorek a anekdot předvedou pardubičtí vysokoškoláci při dnu otevřených dveří na Fakultě filozofické Univerzity Pardubice

Divadelní představení nastudovali posluchači oboru sociální antropologie v rámci tradičních „Studentských literárních večerů“ a již je úspěšně odehráli v prosinci 2013 na pardubickém zámku.

Vzdělání celý článek
Webdesign a webhosting: Webovy servis - SEO - Váš hosting